lördag, december 6

Reality bites: reklamen är livsfarlig!

Det finns så många fina, underbara människor där ute. Sådana som inte ställer sig i leden, som inte lockas in i dreven utan kämpar för att avtäcka de blå dunster som maktens män, majoritetens vane-tyranni och kapitalets stinna buk vill få oss att acceptera och legitimera. Människor som får en att tro på att förändring är möjlig.

Precis sådana människor ligger bakom bloggen
Suicide Food som raskt klivit upp på vår första plats i bloggvärlden. På den rankar de animalie-industrins totala och osmakliga brist på moral och ansvar sådan den ter sig i dess reklamkampanjer. Med en skala på en-till-fem snaror listas de värsta övertrampen på våra medvarelser när det kommer till graden av ignorans och moralisk dvärgväxt för att få folk att fortsätta upprätthålla sina oempatiska, ohållbara kostvanor som dessutom gör både dem själva och resten av alla levande organismer på planeten Tellus sjuka. Såhär förklarar Suicide Food vad självmordsmat och deras blogg går ut på:
"Suicide Food is any depiction of animals that act as though they wish to be consumed. Suicide Food actively participates in or celebrates its own demise. Suicide Food identifies with the oppressor. Suicide Food is a bellwether of our decadent society. Suicide Food says, “Hey! Come on! Eating meat is without any ethical ramifications! See, Mr. Greenjeans? The animals aren’t complaining! So what's your problem?” Suicide Food is not funny."

Den här reklamen, till exempel, är gjord för en nordamerikansk barbeque-tävling. På Suicide Food tilldelas den tre snaror. I analysen går det att läsa:
"The pigs are star-cross'd lovers destined to be consumed. Nevertheless, they meet and mate, and bring forth new appetizers pigs likewise destined for consumption! After which, the lovers blissfully succumb to the flames."
Klara färger, söta animerade grisar som i kärlek offrar sig för "rovdjuret" vars DNA är så snarlikt deras eget att en rättstekniker skulle ha svårt att skilja dem åt.
Genom att förvränga verkligheten på detta "putslustiga" sätt kan kapitalet, med flertalets goda minne, fortsätta slicka sig om munnen och flertalet kan fortsättningsvis gå vidare med att framleva sina liv i vanans komfort.

Men kamrater, vet vi inte alla egentligen att det är så här verkligheten ser ut? Och har vi inte en skyldighet som tänkande, resonerande, kännande, kalkylerande sociala, moraliska agenter att agera och ta avstånd från det? Att äta kött från varelser som haft föräldrar, att säga ja till att andra medlemmar av det mänskliga samhället ska behöva arbeta med att döda på löpande band, att ge sitt medgivande till daglig tvångsinseminering och tvångskastrering och tyst acceptera slakt av djurungar som knappt hunnit ta sina första andetag och sedan sörpla i sig den mjölk som var avsedd för dem kan aldrig vara moraliskt neutralt.

Här nedan ser ni ett annat exempel på den livsfarliga, livsfientliga våldsromantiserade och sexualiserande reklamen. Och så ett talande exempel på den sorgliga verkligheten.
Missa inte att läsa mer om det här på Suicide Food!


1 kommentar:

Olivia sa...

Engagerande skrivet med uttrycksfullt språk! Ska kolla in hemsidan nu...